Azkeneko urte hauetan, gure seme-alabek eskuko telefonoa erabiltzea erabat normala bihurtu da. Nik ordea, gogoratzen dut 2002. urtean, mahai gaineko ordenagailu batekin eta bere 56Kbeko modem bidezko konexioarekin, egunak behar izaten genituela pelikula bat jaisteko. Eskuko telefonoak berriz, garai hartan oraindik ere segapotoak, telefono deiak egiteko eta SMS mezuak bidaltzeko bakarrik balio zuten.
Gaur egun dagoeneko, gailu hauek ez dira
telefono huts, alderantziz, telefono esaten diegu oraindik ere, baina gero eta
gutxiago erabiltzen dira funtzio horretarako. Daukaten erabilgarritasun
boteretsuena, sareko konexioa da, bere sare sozial, mezuak bidaltzeko aplikazio
eta jolasekin.
Beti
sortu izan dit egonezina ordea, gailu hauen erabilpenak, bai helduenak, baina
batez ere gazteenak. Ez ote zaio mugarik jarri behar, gero eta zabalduago eta
onartuago dagoen erabilpen honi? Eta nire egonezinari erantzuna, egunkari
bateko lerro-buruan irakurri dut: “2018-2019 ikasturtetik aurrera, Frantzian
debekatuta egongo da Lehen eta Bigarren Hezkuntzako ikastetxeetan eskuko
telefonoak erabiltzea, bai ikasgelan bai jolastokian.”
Frantzian
hartutako erabaki honek gaiaz sakonago hausnartzera bultzatu nau. Izan ere,
debekua hitz potoloa da, zirrikiturik uzten ez duena. Azken batean, teknologia berri
honek gauza onak ere ekarri ditu, esaterako: komunikazioa hobetu du, produktibitatea
handitzea ekarri du, antolaketa hobetzea ahalbideratzen du, aisian eskaintza
andana ematen digu,... baliabide ikaragarriak.
Ikasle
bati dagokionean, ikasteko lagungarri izan dakioke? Informazioa bilatzeko
lagungarri izan daiteke, baina informazio bilaketa hori edozein momentutan eta
edozein lekutan egin behar al da? Inork imajinatzen al du, gazte bat, bere
mugikorrarekin etxerako lanak agiten? Gaur egun imajina dezakeguna, etxerako
lanak egiteko, lan horretarako egokia den gailu batekin aritzea da, eta eskuko
telefonoarekin berriz, aisiarekin lotuagoak dauden beste zeregin batzuetan
aritzea.
Zein
dira orduan, niri eta itxura denez, Frantziako hezkuntza arloan eskumena duen
erakundeari, horrenbeste kezkatzen gaituzten gauzak?
Alde
batetik, interneten fenomeno honek, enpresa erraldoi batzuren sorrera
ahalbidetu du. Enpresa hauek zerbitzu ezberdinak eskaintzen dituzte, bainan hasiera
batean jendea erakartzeko eta zerbitzu horien beharra sortzeko, dohainik
eskaini zituzten, eta orain, horixe espero dugu. Beraz, enpresa hauek, bere zerbitzuen
truke, diru-etekinak ateratzeko sistema berri bat asmatu dute: Zerbitzu bat
ematen digute, itxuraz doan, baina gure arreta da trukean ematen duguna.
Enpresa multinazional erraldoi horiek, gure arreta saltzen diete ordaintzen
dutenei. Era horretan batzuk gure arretaren truk ordaintzeko prest daudenez,
besteek ahal dutena egiten dute gure arreta, ahal duten denbora luzeenean
lortzeko. Prozesu guzti horrek, gu, ustez dohaineko zerbitzu baten hartzaile
zorte dunak, merkatu erraldoi eta ulertezin bateko ekoizkin edo produktu
bihurtzen gaitu. Hau gertatzen da
adibidez: sare sozialetan, baina baita beste era bateko hainbat programetan
ere.
Ondorioz,
sare sozial horiek gure arreta bereganatzeko lan horretan, ain dira onak, gaur
egun ohiko bihurtu baita, lagun koadrila bat bildu eta denak beraien telefonoei
begira egotea. Natura, kirola, lagun artea gero eta urrutiago, galduago dauzkagun
honetan, eskuko telefonoak, komunikazio tresna ain indartsua den horrek,
elkarrengandik urrutiratzen gaitu.
Eskuko
telefonoak gainera, ain bihurtu dira garrantzitsuak gazteen bizitzan, ez edukitzeak
edo punta-puntako gaitasunak dituena ez edukitzeak, arrakala nabarmena sortu
bailezake zaurgarrienen artean. Edo dagoeneko, baliabide ekonomiko txikiagoak izateagatik,
arrakala ekonomikoak sortutako amildegiaren behealdean daudenei, ezinezko
gertatzen zaie, teknologiak sortutako beste arrakala honi ihes egitea. Eta hori
ez da onargarria eskolan, edozeinentzako eskuragarri ez den baliabide batek,
arrakala berriak sortu besterik ez du egiten. Amildegiaren behean betiko berak
egoten direlarik.
Bukatzeko,
adin horretan eta eskolaren barruan, oso larria den gauza bat gertatzen da eskuko
telefonoen, sare sozialen eta kontu guzti horien harira. Gaur egun, eskuko
telefonoak, jazarpena eragiteko tresna gisa ere erabiltzen dira. Gazteek
beraientzako garrantzitsuak diren gauzak, irudiak, elkarrizketak, partekatzen
dituzte, gauza horiekin egin daitekeen eta batzuetan egiten den, erabilpen
txarraz ohartu gabe. Eskolak, jazarpenaren aurrean, gune seguru bat izatea nahi
dugun honetan, horrela adierazten du hezkuntza sailak bere protokoloetan, ezin du
horrelako inpunitate espazio bat libre utzi. Gainera, gurasoekin sortzen diren
komunikazio zailtasunak eta elkar ulertu ezinetan, eskuko telefonoa ez dator
laguntzera, bazterrak nahastera baizik.
Beraz,
helduok ere ondo erabiltzen ez dugun tresna hau, inongo gidaritzarik gabe, gure
seme-alaben eskuetan ain arriskutsua denez, 16 urtera arte, derrigorrezko
hezkuntzan, debekatuta egoteari oso egoki deritzot.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina